Aktivera kundgränssnitt

Din nya elmätare gör det möjligt för dig som kund att ta del av din elförbrukning minst var tionde sekund, så i stort sett i realtid. Vill du kunna ta del av mätvärdena på detta sätt behöver du begära att kundgränssnittet på din elmätare ska aktiveras, det gör du enkelt längre ner på denna webbsida.

När du har aktiverat kundgränssnittet behöver du ett sätt att få ut mätvärdena från mätaren till din telefon eller dator. Kamstrup har en flexibel lösning vad gäller kundgränssnittet, det betyder att du kan välja mellan olika standarder på HAN-portar, så som P1-port (RJ12) eller H1-port (RJ45) till din mätare. Det finns också lösningar som inte använder sig av HAN-porten som passar till Kamstrups mätare. 

HAN-portar och andra lösningar säljs av många parter på marknaden. Som kund till Habo Kraft erbjuder vi dig att köpa P1-port eller H1-port direkt från oss, kostnaden om 270 kronor + 25 kronor för porto kommer då på din nästa nätfaktura. Beställning kan du göra i samband med att du aktiverar porten eller genom att kontakta vår kundservice. 

Längre ner på denna sida hittar du svar på de vanligaste frågorna kring kundgränssnitt.

Aktivera kundgränssnitt elmätare

*” anger obligatoriska fält

Finns på din faktura. 18 siffror som börjar med 735999132….
Vill du beställa HAN-port?

Vanliga frågor Kundgränssnitt

Kundgränssnittet, också kallat HAN-port eller kundport, är en kontakt på din elmätare som låter dig via olika typer av moduler ta ut data om din energianvändning i nästan realtid. Från den 1 januari 2025 är det lag på att alla elmätare har ett kundgränssnitt.

Du kan köpa moduler (RJ12 eller RJ45) eller andra lösningar för kundgränsnitt från flera olika leverantörer. Var dock noga med att kontrollera att produkten du köper är anpassad för Kamstrups elmätare. Som elnätskund hos Habo Kraft kan du också köpa din modul direkt från oss i samband med att du beställer aktivering av din mätare, du får då kostnaden på din nästa elnätsfaktura.

H1-porten (RJ45)  har egen strömförsörjning som klarar extern utrustning på max 6 mA.

P1-port (RJ12) kräver extern strömförsörjning till din anslutna utrustning

När du fått din nya elmätare installerad behöver du kontakta oss för att begära aktivering av kundgränssnittet. Enklast gör du det via vårt webbformulär, du får då ett mail från oss med ett avtal som du signerar med ditt bank-ID.
Nej, att aktivera eller använda porten medför inga kostnader.
Myndighetskravet säger att porten ska vara inaktivt om den nuvarande kunden inte har begärt aktivering av den. Du som kund har ansvar för att endast behöriga har åtkomst till en aktiverad port. När kunden begär inaktivering, flyttar från adressen eller att nätavtalet av annan anledning avslutas är det Habo Krafts ansvar att porten inaktiveras igen tills nästa kund begär aktivering.
Vad gäller elsäkerheten så leds ingen farlig ström genom porten. Vad gäller datasäkerhet så är endast envägskommunikation möjlig genom porten. Man kan alltså endast läsa av information ur elmätaren, inte ladda upp information in i elmätaren genom porten. Enligt myndighetskrav så får inte porten vara aktiverad förutom när kunden med nätavtal för anläggningen med just den elmätaren har begärt aktivering. En aktiv port har kunden själv ansvar för att begränsa fysisk åtkomst till.

Nej. Om din elmätare till exempel sitter  i en låst elcentral i källaren på ett flerbostadshus kan det vara problem att komma åt kundgränssnittet på din elmätare.

Utrustning som ansluts till kundgränssnittet behöver oftast nå ditt wifi-nätverk för att fungera, varför långt avstånd till din elmätare kan ge dig problem att använda kundgränssnittet. Alternativa lösningar finns med att du anlitar en elektriker som installerar en realtidsmätare med mättransformatorer direkt på dina inkommande elledningar. Detta ger samma funktionalitet som att använda kundgränssnittet på din elmätare. 

Att strömförsörja extern utrustning via HAN-porten är endast möjligt via RJ45-modulen och då med ett begränsat strömuttag på 6mA. Behöver utrustningen mer effekt eller vill man ha RJ12 är man hänvisad till extern strömförsörjning.

Villkor och produktblad

Vi har samlat alla våra avtal, villkor och dokument på en sida för att underlätta för dig som kund. Hittar du inte vad du söker hjälper vår kundservice dig gärna.

Kontakta oss

Telefon

Ring oss vardagar 8.00-12.00

E-post

Skicka e-post dygnet runt

På plats

Boka en tid för ditt besök så får du bästa service.

Sidansvarig

Informationen på den här sidan ägs och uppdateras av Habo Kraft AB.

Var vill du logga in?

Välj någon av nedanstående tjänster för att logga in.