Om strömmen går eller om det uppstår andra problem i elnätet har vi beredskap dygnet runt för att rycka ut och reparera felet.
Innan du felanmäler:
Om du råkar ut för ett avbrott under minst tolv timmar i följd kan du ha rätt till avbrottsersättning eller skadestånd. Ersättningen ska betalas ut inom sex månader från utgången av den månad som nätföretaget fick information om avbrottet. Ersättningen betalas ut automatiskt och du behöver alltså inte anmäla till oss att du önskar ersättning.
Har du inte fått avbrottsersättningen inom två år från det att avbrottet upphörde ska du själv göra anspråk på ersättningen. Nätföretaget ska då också betala ränta enligt 6§ räntelagen (1975:635).
Ett avbrott anses ha upphört om elen fungerat oavbrutet i minst två timmar i sträck. Detta gäller dock inte under den första 12-timmarsperioden då elen ska ha varit borta i minst 12 timmar i följd för att ersättningen överhuvudtaget ska betalas ut.
Avbrottsersättningens storlek beror på avbrottets längd och elanvändarens årliga nätkostnad. Lägsta ersättningsnivå är 1000 kronor. Under två förutsättningar kan avbrottsersättningen sänkas:
För att få vägledning om exempelvis jämkning av avbrottsersättning eller om undantag gäller kan du som elanvändare vända dig till Konsumenternas Elrådgivningsbyrå eller till kommunal konsumentvägledare. Vill du få beslutet prövat kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden eller till allmän domstol.
Om du som elanvändare har fått en påvisbar ekonomisk skada som uppkommit genom ett avbrott kan du enligt reglerna i ellagen ha rätt till skadestånd. Detta är oberoende av avbrottets längd. Skadeståndet omfattar ersättning för utgifter och inkomstbortfall samt annan förlust på grund av avbrottet.
Nätföretaget måste underrättas om ersättningskravet inom två år från att skadan inträffat, annars förlorar du rätten till ersättning enligt lag. Om du ska skicka ett krav till oss gör du det skriftligt. När vi mottagit det bekräftar vi detta till dig och utreder sedan om ersättning ska utbetalas. Kvitton och annat som kan styrka att kostnaderna varit nödvändiga och skäliga ska bifogas kravet.
Om du har rätt till skadestånd innebär reglerna att avbrottsersättning ska avräknas från skadeståndet.
Skadestånd kan jämkas efter vad som är skäligt om skyldigheten är oskäligt betungande med hänsyn till den skadeståndsskyldiges ekonomiska förhållanden.
Du har inte rätt till skadestånd om nätföretaget visar att avbrottet beror på ett hinder utanför företagets kontroll som företaget inte skäligen kunde förväntas ha räknat med och vars följder företaget inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Näringsidkare som kan visa att nätföretaget handlat vårdslöst eller försumligt har rätt till skadestånd vid avbrott enligt skadeståndslagens (1972:207) regler. Näringsidkare kan vara berättigad till skadestånd oberoende av avbrottets längd.