Frågor och svar om fiber och TV

Gå till https://tjanster.habonet.se/serviceguide/ för att välja leverantör av bredband, TV och andra tjänster.

Nej. Fiberkablar kan vara väldigt känsliga. Ta därför kontakt med oss om du behöver påverka placeringen av stadsnätsboxen efter installationstillfället. Vi kan då göra ett besök hos er och bedöma vad som kan göras och vad vi eventuellt behöver debitera er. Det tillkommer en extra avgift, förutom timdebitering och material, om det blir fel på stadsnätsboxen och du själv har flyttat stadsnätsboxen eller på annat sätt ändrat fiberuttag eller fiberpatchar.

Nej. Däremot kan ni koppla in en trådlös router till Stadsnätsboxen. En trådlös router kan ni köpa i många elektronikaffärer.

Börja alltid med att starta om datorn eller den enhet som du använder. Kan du fortfarande inte komma ut på internet så starta om router, tv- och telefonibox. Kontrollera också att kablarna sitter ordentligt. Prova att koppla datorn direkt till stadsnätsboxen och se om internet fungerar, för att utesluta att problemet är stadsnätsboxen eller din dator. 

Om ovanstående inte löst problemet kontakta din bredbandsleverantör. Är Habo Energi din bredbandsleverantör kan du lägga en felanmälan direkt i Helpdesk https://www.haboenergi.se/helpdesk/index.php?a=add eller kontakta vår kundservice.

När ni beställer en fiberanslutning med inkluderad grävning av oss gör vi en grovåterställning av marken efter att vi lagt ner fiberslangen. Grovåterställning innebär att grävningen läggs igen och ytan görs så jämn som möjligt med befintlig massa. Med befintlig massa menas att entreprenören återställer marken med samma jord de grävt upp för att placera fiberslangen. Det som inte ingår är att så nytt gräs, göra i ordning eventuella rabatter och återställa plattsättningar efter grävning. Det vill säga att, resultatet blir inte detsamma som innan. Entreprenör försöker dock alltid att göra så lite skada som möjligt på din tomt.

För närvarande betalar man en serviceavgift på 70 kr i månaden för en villaanslutning.
I serviceavgiften ingår drift och underhåll av stadsnätet.
Bindningstiden för serviceavgiften är 12 månader.

Vi kan, i dagsläget, tyvärr inte erbjuda alla i kommunen möjlighet att ansluta sig. Vi bygger hela tiden ut nätet för att kunna erbjuda så många som möjligt. Ta gärna kontakt med oss för att kolla om just ni kan ansluta er.

Du som bor i Habo kommun, men utanför tätorterna, kan hos Habo kommun ansöka om bidrag till bredbandsanslutning med fiber. För att ansöka ska du vara privatperson och bosatt utanför tätorterna Habo, Furusjö, Fagerhult, Brandstorp och Baskarp.
För mer detaljer kring bredbandsbidraget och hur bidragsansökan ska gå till, se Habo kommuns webbplats; https://service.habokommun.se/oversikt/overview/64

Om du bara vill se kanalerna som ingår i Grundpaketet analogt på din TV, så behövs inget programkort. Om du vill se kanaler i HD, kunna streama kanaler eller vill lägga till extra kanalpaket, behövs programkort och utrustning.

Ett programkort kostar för närvarande 30 kr/mån med 12 kalendermånaders bindningstid. En aktiveringskostnad på 295 kr tillkommer som engångsavgift.

Ta kontakt med kundservice för att göra beställningen så kan du sedan hämta programkort och modul i receptionen.

Grundpaketet utgör grunden i vår tv-tjänst och innehåller de 14 mest efterfrågade tv-kanalerna. Kanalerna sänds både analogt och digitalt i HD-kvalitet (programkort och utrustning krävs).
Kanaler som ingår i paketet: SVT1, SVT2, TV3, TV4, Kanal 5, TV6, Sjuan, TV8, Kanal 9, TV10, Kanal 11, TV12, SVT Barnkanalen, SVT24 och Kunskapskanalen.

Flex7 och Flex14 är två nya kanalpaket med unik valmöjlighet. Om du startar ett abonnemang på något av dessa paket kan du via vår TV-portal byta kanaler varje dag.
För att välja Flex 7 eller Flex 14 måste du först ha Grundpaketet och ett aktivt programkort.
Flexpaketen har 1 kalendermånads bindningstid. Observera att det kan ta upp till 2 timmar innan du kan se kanalerna på din TV. Låt TV:n stå på för att ditt programkort ska ta emot uppdateringarna.

Här kan du se alla våra kanalpaket och vad de innehåller https://www.haboenergi.se/tillaggspaket/

Du kan streama via en dator, iOS, Android-enhet, Chromecast, Apple TV samt Android TV-kompatibel enhet.

Testa att dra ur strömkabeln från tvn och sätt tillbaka igen.

Har du redan ett TV4 Play-konto på samma e-postadress som du använder i nuvarande C More-app, kommer betalkontot att ersätta det gratiskonto som finns. Du kommer således endast ha ett konto, det som innehåller allt innehåll som du betalar för i nuvarande C More-paket.

  1. Gå till tv4play.se
  2. Tryck uppe till höger.
  3. Välj ”Aktivera konto via leverantör” längst ner.
  4. Välj Värnamo Energi som operatör i listan.
  5. Fyll i ditt kundnummer. Detta hittar du på elfakturan.
  6. Fyll i PIN-koden som är kopplat till ditt TV-programkort. Kontakta oss om du inte har fått någon PIN-kod.
  7. Ange därefter e-postadress och lösenord. Är du registrerad på Cmore sedan tidigare, använder du samma mejladress på TV4.
  8. Nu är kontot skapat och framöver loggar du in direkt med den e-postadress och lösenord som du valde.

Kontakta oss

Telefon

Ring oss vardagar 8.00-12.00

E-post

Skicka e-post dygnet runt

På plats

Boka en tid för ditt besök så får du bästa service.

Var vill du logga in?

Välj någon av nedanstående tjänster för att logga in.