E-post från Habo.net

Kraven på e-posttjänster är annorlunda nu jämfört med när HaboNet började erbjuda tjänsten för 20 år sedan. I dag väljer de flesta en oberoende e-posttjänst som inte är kopplad till den leverantör man har bredbands- eller mobiltjänster från. Eftersom det tar mycket resurser för att vår nuvarande lösning ska hålla en bra nivå utan extra kostnader för kunden, har vi inlett ett arbete med att avveckla tjänsten. Med detta som grund kommer vi inte att skapa några nya e-postkonton i domänen habo.net. Vi rekommenderar tjänster såsom Gmail och Outlook istället. Kravet att du är bredbandskund hos oss finns kvar tills vidare, det vill säga om du säger upp din bredbandstjänst hos oss får du inte ha kvar din e-postadress.

Har du redan ett e-post konto hos habo.net är viktigt att regelbundet logga in för att det ska finnas kvar. När du inte har loggat in på ditt konto på mycket länge inaktiveras det. När det sedan har gått ytterligare en tid, raderas de inaktiverade kontona från e-postservern.

Har ditt konto raderats, kan vi temporärt starta upp ett nytt konto med samma e-postadress som du hade tidigare, om det behövs för att t.ex. återställa lösenord från andra webbtjänster.

Inställningar

Har du en adress som slutar på @habo.net skall följande IMAP-inställningar användas:

Inkommande e-post (Port 143) mail.habo.net
Utgående e-post (Port 587) smtp.habo.net
Användarnamn Din e-postadress
Lösenord Ditt lösenord
SSL ska inte användas.

För att få åtkomst till HaboNets utgående mailserver och därmed kunna skicka e-post, så måste du verifiera att du är HaboNet-kund. Detta gör du genom att använda SMTP-autentisering där du använder din e-postadress och ditt lösenord. Utgående e-postserver (smtp.habo.net) kräver autentisering.

Har du redan ett e-post konto hos habo.net är viktigt att regelbundet logga in för att det ska finnas kvar. När du inte har loggat in på ditt konto på mycket länge inaktiveras det. När det sedan har gått ytterligare en tid, raderas de inaktiverade kontona från e-postservern.

Har ditt konto raderats, kan vi temporärt starta upp ett nytt konto med samma e-postadress som du hade tidigare, om det behövs för att t.ex. återställa lösenord från andra webbtjänster.

Användarnamn och lösenord

Om du har glömt ditt lösenord måste du kontakta oss för att få ett nytt. Vi skickar då kontouppgifterna i brev till den adress som finns registrerat på abonnemanget. Vill du ändra ditt lösenord gör du så här:

  1. Surfa in på webbmejlen.
  2. Logga in med din e-postadress och ditt nuvarande lösenord.
  3. Beroende på vilket tema som du har valt ser det lite olika ut, men först klickar man på Inställningar (kan vara ett kugghjul).
  4. Klicka på Personifiera och i förekommande fall på Säkerhet.
  5. Fyll i nuvarande lösenord och det nya lösenordet som du vill ha. Tänk på att servern kräver starka lösenord, se nedan.
  6. Klicka på Spara.

Servern kräver starka lösenord. Starka lösenord måste:

  • Ha minst sex tecken.
  • Innehålla både stora och små tecken.
  • Innehålla både bokstäver och siffror
  • Får inte vara ditt namn eller e-postlåda

E-post i mobilen

Beroende på vilken version du har i din telefon, kan din enhet skilja sig från nedanstående guider.

  1. Gå till inställningar i din iPhone.
  2. Dra med fingret på skärmen tills du hittar E-post, kontakter, kalender.
  3. Klicka på E-post, kontakter, kalender för att komma till nästa sida.
  4. Klicka på lägg till e-postkonto.
  5. I nästa steg får du flera val. Du ska välja ”Annat” för att komma vidare.
  6. På nästa steg väljer du ”Lägg till e-postkonto”
  7. I detta steg anger man för- och efternamn t.ex. (Susanne Svensson), sin e-postadress, lösenord och en beskrivning t.ex. ”Mitt e-postkonto”. Har du glömt ditt lösenord får du kontakta vår Kundservice och begära ett nytt.
  8. I det första steget ska du välja vilken typ av e-post du vill skapa. Här väljer du IMAP.
  9. Det är viktigt att du fyller i värdnamn och på de fält det står ”frivilligt” skriver i e-postadress (användarnamn) och lösenordet som tillhör kontot.
  10. När du känner dig klar klickar du på ”Nästa” som du har längst uppe till höger.
  11. På den sista sidan väljer du endast e-post och klickar på ”Spara” längst uppe till höger.
  1. Gå till inställningar på din Android.
  2. Under Konton och säkerhetskopiering, välj Konton.
  3. Scrolla ner till och välj Lägg till konto.
  4. För att använda standardprogrammet för e-post i Android, välj E-post.
  5. I nästa steg får du flera val. Du ska välja ”Annat” för att komma vidare.
  6. I detta steg anger man sin e-postadress och lösenord. Har du glömt ditt lösenord får du kontakta vår Kundservice och begära ett nytt.
  7. Välj Manuell inst och därefter IMAP-konto.
  8. Det är viktigt att du fyller i värdnamn och och övriga uppgifter.
  9. När du känner dig klar väljer du Logga in.

Kontakta oss

Telefon

Ring oss vardagar 8.00-12.00

E-post

Skicka e-post dygnet runt

På plats

Boka en tid för ditt besök så får du bästa service.

Var vill du logga in?

Välj någon av nedanstående tjänster för att logga in.