E-post från habo.net

Inga nya e-postadresser från habo.net

Kraven på e-posttjänster ser annorlunda ut nu jämfört med när HaboNet började erbjuda tjänsten. I dag väljer de flesta en oberoende e-posttjänst som inte är kopplad till den leverantör man har bredbands- eller mobiltjänster från.

Kraven på e-posttjänster är annorlunda nu jämfört med när HaboNet började erbjuda tjänsten för 20 år sedan. I dag väljer de flesta en oberoende e-posttjänst som inte är kopplad till den leverantör man har bredbands- eller mobiltjänster från. Eftersom det tar mycket resurser för att vår nuvarande lösning ska hålla en bra nivå utan extra kostnader för kunden, har vi inlett ett arbete med att avveckla tjänsten. Med detta som grund kommer vi inte att skapa några nya e-postkonton i domänen habo.net. Vi rekommenderar tjänster såsom Gmail och Outlook istället.

Det är viktigt att regelbundet logga in på sitt konto för att det ska finnas kvar. När man inte har loggat in på sitt konto på mycket länge inaktiveras de. När det sedan har gått ytterligare en tid, raderas de inaktiverade kontona från e-postservern.

Har ditt konto raderats, kan vi temporärt starta upp ett nytt konto med samma e-postadress som du hade tidigare, om det behövs för att t.ex. återställa lösenord från andra webbtjänster.

Webbmejl

Vår webbmail hittar du på adressen https://webmail.habo.net

Inställningar för befintliga e-postadresser

Har du en adress som slutar på @habo.net skall följande IMAP-inställningar användas:

Inkommande e-post (Port 143)mail.habo.net
Utgående e-post (Port 587)smtp.habo.net
AnvändarnamnDin e-postadress
LösenordDitt lösenord
SSL ska inte användas.
SMTP-autentisering

För att få åtkomst till HaboNets utgående mailserver och därmed kunna skicka e-post, så måste du verifiera att du är HaboNet-kund. Detta gör du genom att använda SMTP-autentisering där du använder din e-postadress och ditt lösenord. Utgående e-postserver (smtp.habo.net) kräver autentisering.

Användarnamn och lösenord

Om du har glömt ditt lösenord måste du kontakta oss för att få ett nytt. Vi skickar då kontouppgifterna i brev till den adress som finns registrerat på abonnemanget. Vill du ändra ditt lösenord gör du så här:

  1. Surfa in på webbmejlen.
  2. Logga in med din e-postadress och ditt nuvarande lösenord.
  3. Beroende på vilket tema som du har valt ser det lite olika ut, men först klickar man på Inställningar (kan vara ett kugghjul).
  4. Klicka på Personifiera och i förekommande fall på Säkerhet.
  5. Fyll i nuvarande lösenord och det nya lösenordet som du vill ha. Tänk på att servern kräver starka lösenord, se nedan.
  6. Klicka på Spara.
Säkra lösenord

Servern kräver starka lösenord. Starka lösenord måste:

  • Ha minst sex tecken.
  • Innehålla både stora och små tecken.
  • Innehålla både bokstäver och siffror
  • Får inte vara ditt namn eller e-postlåda

Observera att du måste vara bredbandskund hos HaboNet för att kunna ha en e-postadress från oss.

E-post - Inställningar

I denna guiden beskriver vi hur du gör för att lägga till ett e-postkonto på din iPhone/iPad eller din Androidtelefon. Beroende på vilken version du har i din telefon, kan din enhet skilja sig från nedanstående guider.

Iphone / Ipad (IOS)
  1. Gå till inställningar i din iPhone.
  2. Dra med fingret på skärmen tills du hittar E-post, kontakter, kalender.
  3. Klicka på E-post, kontakter, kalender för att komma till nästa sida.
  4. Klicka på lägg till e-postkonto.
  5. I nästa steg får du flera val. Du ska välja ”Annat” för att komma vidare.
  6. På nästa steg väljer du ”Lägg till e-postkonto”
  7. I detta steg anger man för- och efternamn t.ex. (Susanne Svensson), sin e-postadress, lösenord och en beskrivning t.ex. ”Mitt e-postkonto”. Har du glömt ditt lösenord får du kontakta vår Kundservice och begära ett nytt.
  8. I det första steget ska du välja vilken typ av e-post du vill skapa. Här väljer du IMAP.
  9. Det är viktigt att du fyller i värdnamn och på de fält det står ”frivilligt” skriver i e-postadress (användarnamn) och lösenordet som tillhör kontot.
  10. När du känner dig klar klickar du på ”Nästa” som du har längst uppe till höger.
  11. På den sista sidan väljer du endast e-post och klickar på ”Spara” längst uppe till höger.
Android
  1. Gå till inställningar på din enhet..
  2. Under Konton och säkerhetskopiering, välj Konton.
  3. Scrolla ner till och välj Lägg till konto.
  4. För att använda standardprogrammet för e-post i Android, välj E-post.
  5. I nästa steg får du flera val. Du ska välja ”Annat” för att komma vidare.
  6. I detta steg anger man sin e-postadress och lösenord. Har du glömt ditt lösenord får du kontakta vår Kundservice och begära ett nytt.
  7. Välj Manuell inst och därefter IMAP-konto.
  8. Det är viktigt att du fyller i värdnamn och och övriga uppgifter.
  9. När du känner dig klar väljer du Logga in.
Dela denna sidan
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Var vill du logga in?

Välj någon av nedanstående tjänster för att logga in.