Kraven på e-posttjänster ser annorlunda ut nu jämfört med när HaboNet började erbjuda tjänsten. I dag väljer de flesta en oberoende e-posttjänst som inte är kopplad till den leverantör man har bredbands- eller mobiltjänster från.
Det tar mycket resurser för att vår nuvarande lösning ska hålla en nivå som förväntas och krävs av en mejlplattform idag och har inlett ett arbete med att på sikt avveckla tjänsten. Med detta som grund kommer vi inte att skapa några nya e-postkonton i domänen habo.net. Vi rekommenderar tjänster såsom Gmail och Outlook istället. Har man kravet om ett eget domännamn finns det flera leverantörer för detta också.
Vår webbmail hittar du på adressen https://webmail.habo.net
Har du en adress som slutar på @habo.net skall följande IMAP-inställningar användas:
Inkommande e-post (Port 143) | mail.habo.net |
Utgående e-post (Port 587) | smtp.habo.net |
Användarnamn | Din e-postadress |
Lösenord | Ditt lösenord |
SSL ska inte användas. |
För att få åtkomst till HaboNets utgående mailserver och därmed kunna skicka e-post, så måste du verifiera att du är HaboNet-kund. Detta gör du genom att använda SMTP-autentisering där du använder din e-postadress och ditt lösenord. Utgående e-postserver (smtp.habo.net) kräver autentisering.
Om du har glömt ditt lösenord måste du kontakta oss för att få ett nytt. Vi skickar då kontouppgifterna i brev till den adress som finns registrerat på abonnemanget. Vill du ändra ditt lösenord gör du så här:
Servern kräver starka lösenord. Starka lösenord måste:
Observera att du måste vara bredbandskund hos HaboNet för att kunna ha en e-postadress från oss.
I denna guiden beskriver vi hur du gör för att lägga till ett e-postkonto på din iPhone/iPad eller din Androidtelefon. Beroende på vilken version du har i din telefon, kan din enhet skilja sig från nedanstående guider.