Kraven på e-posttjänster är annorlunda nu jämfört med när HaboNet började erbjuda tjänsten för 20 år sedan. I dag väljer de flesta en oberoende e-posttjänst som inte är kopplad till den leverantör man har bredbands- eller mobiltjänster från. Eftersom det tar mycket resurser för att vår nuvarande lösning ska hålla en bra nivå utan extra kostnader för kunden, har vi inlett ett arbete med att avveckla tjänsten. Med detta som grund kommer vi inte att skapa några nya e-postkonton i domänen habo.net. Vi rekommenderar tjänster såsom Gmail och Outlook istället. Kravet att du är bredbandskund hos oss finns kvar tills vidare, det vill säga om du säger upp din bredbandstjänst hos oss får du inte ha kvar din e-postadress.
Har du redan ett e-post konto hos habo.net är viktigt att regelbundet logga in för att det ska finnas kvar. När du inte har loggat in på ditt konto på mycket länge inaktiveras det. När det sedan har gått ytterligare en tid, raderas de inaktiverade kontona från e-postservern.
Har ditt konto raderats, kan vi temporärt starta upp ett nytt konto med samma e-postadress som du hade tidigare, om det behövs för att t.ex. återställa lösenord från andra webbtjänster.
Har du en adress som slutar på @habo.net skall följande IMAP-inställningar användas:
Inkommande e-post (Port 143) | mail.habo.net |
---|---|
Utgående e-post (Port 587) | smtp.habo.net |
Användarnamn | Din e-postadress |
Lösenord | Ditt lösenord |
SSL ska inte användas. |
För att få åtkomst till HaboNets utgående mailserver och därmed kunna skicka e-post, så måste du verifiera att du är HaboNet-kund. Detta gör du genom att använda SMTP-autentisering där du använder din e-postadress och ditt lösenord. Utgående e-postserver (smtp.habo.net) kräver autentisering.
Har du redan ett e-post konto hos habo.net är viktigt att regelbundet logga in för att det ska finnas kvar. När du inte har loggat in på ditt konto på mycket länge inaktiveras det. När det sedan har gått ytterligare en tid, raderas de inaktiverade kontona från e-postservern.
Har ditt konto raderats, kan vi temporärt starta upp ett nytt konto med samma e-postadress som du hade tidigare, om det behövs för att t.ex. återställa lösenord från andra webbtjänster.
Om du har glömt ditt lösenord måste du kontakta oss för att få ett nytt. Vi skickar då kontouppgifterna i brev till den adress som finns registrerat på abonnemanget. Vill du ändra ditt lösenord gör du så här:
Servern kräver starka lösenord. Starka lösenord måste:
Beroende på vilken version du har i din telefon, kan din enhet skilja sig från nedanstående guider.