Stadsnätsboxen

Kärt barn har många namn. Ibland kallas den DRG (Digital Residential Gateway), CPE (Customer Premises Equipment), tjänsteväljare eller mediabox och de kan se olika ut beroende på vilken leverantör. Vi kallar den för Stadsnätsbox.

Stadsnätsboxens uppgift är att separera och säkerställa prestanda för de olika tjänsterna som erbjuds i vårt fibernät. Vilken modell av Stadsnätsbox du har kan bero på anslutningstyp eller om det finns KabelTV i den fastighet du bor i.

Störs du av ljuset från LED-lamporna kan du alltid stänga av indikatorlamporna med den vita LED-knappen. POWER-lampan kommer fortsätta lysa för att visa att boxen är inkopplad och fungerar. 

Så här ansluter du din utrustning

LAN 1 – här ansluter du en router. Även om det är möjligt att koppla en dator direkt till stadsnätsboxen, är det inget vi rekommenderar förutom vid eventuell felsökning. Router ingår inte i fiberanslutningen.
LAN 2 – här ansluter du din digitalbox för tv. Om du vill använda flera digitalboxar kopplar du in en tv-switch här.
LAN 3 – här kopplar du in den utrustning du använder för bredbandstelefoni.
LAN 4 och LAN 5 – är förberedda för framtida tjänster.

En del tjänsteleverantörer kan sälja paketlösningar med utrustning som ska anslutas på annat sätt än ovan. Ta därför alltid kontakt med din tjänsteleverantör och följ anvisade instruktioner för att ansluta och aktivera din utrustning.

På vissa modeller av stadsnätsboxen finns även en så kallad F-kontakt. Denna koaxialkontakt används i områden med KabelTV från HaboNet.

Det här betyder lamporna

POWER- och STATUS-lamporna ska lysa grönt. 

WAN-lampan indikerar att din stadsnätsbox är ansluten till HaboNet och är klar att användas. Grönt sken = du är ansluten med max 100 Mbit/s. Orange sken = du är ansluten med max 1000 Mbit/s.

STATUS-lampan lyser orange under uppstart. Fungerar inte dina tjänster samtidigt som STATUS-lampan lyser orange under en längre tid (flera minuter) ska du kontakta den tjänsteleverantör du beställt bredband från.

Flytta inte boxen själv

Tänk på att fiberkablar kan vara känsliga. Behöver ni flytta eller på annat sätt påverka placeringen av stadsnätsboxen efter installationstillfället, måste ni höra av er till oss. Vi kan då göra ett besök hos er och bedöma vad som kan göras och vad vi eventuellt måste debitera för arbetet.

Det tillkommer en extra avgift, förutom timdebitering och material, om det blir fel på stadsnätsboxen där ni själva har flyttat stadsnätsboxen eller på annat sätt ändrat fiberuttag eller fiberpatchar.

Här väljer du leverantörer

I vårt öppna fibernät väljer du själv vem du vill ska leverera tjänster till dig. Innan du kan börja surfa behöver du välja en tjänsteleverantör för internet. Enklast gör du det genom att ringa leverantören du vill ha och uppge din adress. När du sen har internet-anslutning klar kan du beställa andra tjänster via Tjänsteväljaren.

Kontakta oss

Telefon

Ring oss vardagar 8.00-12.00

E-post

Skicka e-post dygnet runt

På plats

Boka en tid för ditt besök så får du bästa service.

Var vill du logga in?

Välj någon av nedanstående tjänster för att logga in.