Kontakt

036-860 24 00

Välkommen att kontakta oss på telefon, mail, post eller via Mina sidor

Postadress: Box 202, 566 24 Habo

Öppettider

Telefontider

Telefon 036-860 24 00

Mån-tors 08.00-16.30

Fre 08.00-15.00

Övrig tid - felanmälan Habo Kraft och Habo Energi: 036-12 13 82 (SOS Alarm).

Övrig tid - felanmälan Habo Bostäder 010-470 51 84 (Securitas).

 

Receptionen stängd

Med anledning av risken för spridning av Coronavirus.

Välkommen att boka besök via mail eller telefon.

 

Besöksadress: Fabriksgatan 1 56634 HABO

Maila oss: info@haboenergi.se

 

El & Elavtal

Jag ska flytta, vad händer med mitt elavtal?

Du måste alltid teckna eller säga upp ett elnätsabonnemang i samband med din flytt. Om flytten sker inom Habo Krafts nätområde, blir det enkelt och smidigt. Då anger du bara nya adressen och fastighetens beteckning så sköter vi flytten. Om du flyttar till ett annat elnätsområde måste du kontakta nätägaren i det aktuella området för att teckna ett elnätsavtal.

Flyttanmälan

Om du inte tecknar ett nytt elhandelsavtal får du ett anvisningsavtal. Detta kan bli onödigt dyrt. Ta med dig ditt befintliga elavtal eller teckna ett nytt med oss. Teckna elavtal nu

Välkommen att kontakta oss på kundcenter så hjälper vi dig att hitta den lösning som är mest förmånlig och prisvärd för dig. Ring oss på 036-860 24 00.

Hur loggar jag in på mina sidor?

Mina sidor är dina personliga sidor på vår webbplats. Du loggar in med ditt kundnummer och de fyra sista siffrorna i ditt person- eller organisationsnummer. Ditt kundnummer hittar du uppe till höger på din elfaktura. Saknar du svenskt personnr kontakta Kundservice så hjälper vi dig.            

Kommer elpriserna stiga?

Hur priserna kommer röra sig är alltid svårt att spå. Det är många faktorer som påverkar prisnivån på el: konjunktur, temperatur, produktionskapacitet i kraftverk och begränsningar i elnätet. 

Vad har jag för elavtal?

För att se ditt befintliga elavtal och dina fakturor kan du logga in på Mina sidor.

Men du kan alltid kontakta oss på kundcenter för att få svar på dina frågor.

elhandel@haboenergi.se eller på telefon 036-860 24 00.

Jag ska bygga hus och behöver el, hur gör jag?

Beställ anslutning genom att kontakta en elinstallatör. Installatören behöver ha en fastighetskarta med fastighetsbeteckning och gärna en situationsplan med förslag på var mätarskåpet ska sitta. Installatören gör sedan en föranmälan till oss. Ansluta till elnätet

Stadsnät

Varför ska jag välja en fiberanslutning från Habo Energi?

Vårt mål är att du som kund alltid ska få snabb service och bra kvalité. Vi finns lokalt och svarar gärna på de frågor som kan uppkomma när man ska ansluta sin fastighet till HaboNet.

Vad betyder "grovåterställning"?

När du beställer en fiberanslutning med inkluderad grävning av oss gör vi en grovåterställning av marken efter att vi lagt ner fiberslangen. Grovåterställning innebär att grävningen läggs igen och ytan görs så jämn som möjligt med befintlig massa. Med befintlig massa menas att entreprenören återställer marken med samma jord de grävt upp för att placera fiberslangen. Det som inte ingår är att så nytt gräs, göra i ordning eventuella rabatter och återställa plattsättningar efter grävning. Det vill säga att, resultatet blir inte detsamma som innan.

Entreprenör försöker dock alltid, att åsamka så lite skada som möjligt på din tomt.

Är det inbyggt trådlös router i Stadsnätsboxen?

Nej. Däremot kan du koppla in en trådlös router till Stadsnätsboxen. En trådlös router kan du köpa i många elektronikaffärer.

Behöver jag dra nya kablar i huset?

För internet-tjänst behövs ett nätverk i huset, detta kan vara antingen trådlöst eller trådbundet. Trådlösa routers finns att köpa i de flesta elektronikbutiker.

Vill du bygga ett trådbundet nät rekommenderar vi att man bygger ett Cat 6-nät. För användning av bredbands-tv rekommenderar vi att man ansluter via detta trådbundna nät.

När det gäller IP-telefoni så kan man antingen använda trådlösa telefoner eller koppla in IP-telefonin i det befintliga telefonnätet. Vid trådlös användning placerar man lämpligtvis basstationen vid boxen och slipper på så sätt lång kabeldragning. För att koppla in på sitt befintliga system så finns det telefonplugg att köpa för detta ändamål. Då kopplas telefoniboxen till första telejacket.

För kabel-tv är det vanligaste att man kopplar in detta till sitt befintliga TV-nät. Detta kan man göra själv eller ta hjälp av en elektriker. Väljer man att dra ett nytt Kabel-TV-nät byggs nätet med så kallad koaxialkabel.

Om jag inte beställer någon tjänst, vad kostar det då?

Du betalar en serviceavgift på 65 kr i månaden för en villaanslutning. I serviceavgiften ingår drift och underhåll av stadsnätet. Bindningstiden för serviceavgiften är 12 månader.

Vad händer när jag sagt upp serviceavgiften?

Anslutningen till stadsnätet stängs av efter bindningstiden (12 månader). Kostnad för återinkoppling 1 560 kr.

Kan jag ansluta två eller flera IPTV-boxar till samma uttag i stadsnätsboxen via en switch?

Nej, varje IPTV-box måste vara ansluten till stadsnätsboxen med en separat kabel.

Uppkopplingen fungerar inte, vad gör jag?

Kontrollera så gott du kan din förbindelse hemma. Har du exempelvis en router med wifi, testa att starta om denna.

Fungerar det fortfarande inte kontaktar du din tjänsteleverantör som hjälper dig att komma igång med uppkopplingen.

Kan alla få fiber i Habo kommun?

Vi kan tyvärr inte erbjuda alla i kommunen möjlighet att ansluta sig idag. Vi bygger hela tiden ut nätet för att kunna erbjuda så många som möjligt. Ta gärna kontakt med oss för att kolla om just du kan ansluta dig.

Värme

Kan jag få fjärrvärme?

Fjärrvärmesystemet finns utbyggt i delar av centrala Habo och byggs ut succesivt.

Du kan alltid göra en förfrågan till oss på info@haboenergi.se.

Fjärrvärme finns idag här

Jag har tecknat serviceavtal - när får jag service?

I vårt serviceavtal ingår bl.a. en årlig genomgång av fjärrvärmeväxlaren. Du ringer själv och bokar in en tid som passar under dagtid. Telefon 036-860 24 00. Varmt välkommen att höra av dig!

Bostad

Var står jag i kön?

För varje dag du står som sökande får du 1 poäng. För varje publicerad lägenhet anmäler du ditt intresse genom att logga in på ”Mina sidor” dubbelklicka på lägenhetsbilden och klicka på länken anmäl intresse. Din placering för den aktuella lägenheten beror på vilka övriga sökande som anmält intresse. Av den anledningen kan vi inte i förväg veta hur du ligger till gentemot övriga sökanden.

Kontaktuppgifter till kundservice

 

info@habobostad.se