Kundcenter

036-442 82 00

El & Elavtal

Jag ska flytta, vad händer med mitt elavtal?

Du måste alltid teckna eller säga upp ett elnätsabonnemang i samband med din flytt. Om flytten sker inom Habo Krafts nätområde, blir det enkelt och smidigt. Då anger du bara nya adressen och fastighetens beteckning så sköter vi flytten. Om du flyttar till ett annat elnätsområde måste du kontakta nätägaren i det aktuella området för att teckna ett elnätsavtal.

Flyttanmälan

Om du inte tecknar ett nytt elhandelsavtal får du ett anvisningsavtal. Detta kan bli onödigt dyrt. Ta med dig ditt befintliga elavtal eller teckna ett nytt med oss. Teckna elavtal nu

Välkommen att kontakta oss på kundcenter så hjälper vi dig att hitta den lösning som är mest förmånlig och prisvärd för dig. Ring oss på 036-442 82 00. 

Hur loggar jag in på mina sidor?

Mina sidor är dina personliga sidor på vår webbplats. Du loggar in med ditt kundnummer och de fyra sista siffrorna i ditt person- eller organisationsnummer. Ditt kundnummer hittar du uppe till höger på din elfaktura. Saknar du svenskt personnr kontakta Kundservice så hjälper vi dig.            

Kommer elpriserna stiga?

Hur priserna kommer röra sig är alltid svårt att spå. Det är många faktorer som påverkar prisnivån på el: konjunktur, temperatur, produktionskapacitet i kraftverk och begränsningar i elnätet. 

Vad har jag för elavtal?

För att se ditt befintliga elavtal och dina fakturor kan du logga in på Mina sidor.

Men du kan alltid kontakta oss på kundcenter för att få svar på dina frågor.

elhandel@haboenergi.se eller på telefon 036-442 82 00.

Jag ska bygga hus och behöver el, hur gör jag?

Beställ anslutning genom att kontakta en elinstallatör. Installatören behöver ha en fastighetskarta med fastighetsbeteckning och gärna en situationsplan med förslag på var mätarskåpet ska sitta. Installatören gör sedan en föranmälan till oss. Ansluta till elnätet

Stadsnät

Uppkopplingen fungerar inte, vad gör jag?

Kontrollera så gott du kan din förbindelse hemma. Har du exempelvis en router med wifi, testa att starta om denna.

Fungerar det fortfarande inte kontaktar du din tjänsteleverantör som hjälper dig att komma igång med uppkopplingen.

Behöver jag dra nya kablar i huset?

För internet-tjänst behövs ett nätverk i huset, detta kan vara antingen trådlöst eller trådbundet. Trådlösa routers finns att köpa i de flesta elektronikbutiker.

Vill du bygga ett trådbundet nät rekommenderar vi att man bygger ett Cat 6-nät. För användning av bredbands-tv rekommenderar vi att man ansluter via detta trådbundna nät.

När det gäller IP-telefoni så kan man antingen använda trådlösa telefoner eller koppla in IP-telefonin i det befintliga telefonnätet. Vid trådlös användning placerar man lämpligtvis basstationen vid boxen och slipper på så sätt lång kabeldragning. För att koppla in på sitt befintliga system så finns det telefonplugg att köpa för detta ändamål. Då kopplas telefoniboxen till första telejacket.

För kabel-tv är det vanligaste att man kopplar in detta till sitt befintliga TV-nät. Detta kan man göra själv eller ta hjälp av en elektriker. Väljer man att dra ett nytt Kabel-TV-nät byggs nätet med så kallad koaxialkabel.

Är det inbyggt trådlös router i Stadsnätsboxen?

Nej. Däremot kan du koppla in en trådlös router till Stadsnätsboxen. En trådlös router kan du köpa i många elektronikaffärer.

När ska jag säga upp mitt befintliga bredband om jag vill gå över till HaboNet?

Kontrollera din uppsägningstid med nuvarande tjänsteleverantör och anpassa din uppsägning av befintliga abonnemang efter detta.

Min fiberuppkoppling är långsam. Vad ska jag göra?

Lite tips på vad du kan göra hittar du här.

 

Värme

Kan jag få fjärrvärme?

Fjärrvärmesystemet finns utbyggt i delar av centrala Habo och byggs ut succesivt.

Du kan alltid göra en förfrågan till oss på info@haboenergi.se.

Fjärrvärme finns idag här

Jag har tecknat serviceavtal - när får jag service?

I vårt serviceavtal ingår bl.a. en årlig genomgång av fjärrvärmeväxlaren. Du ringer själv och bokar in en tid som passar under dagtid. Telefon 036-442 80 00. Varmt välkommen att höra av dig!

Bostad

Finns det några lediga lägenheter?

Alla våra lägenheter är för tillfället uthyrda och vi har bostadskö.

För ansökan om lägenhet i Habo Bostäder AB, gäller att inkomma med en intresseanmälan om önskad bostad hos oss.

Du kan fylla i en intresseanmälan via vår webb: Sök lägenhet  

Var står jag i kön?

Vi kommer att höra av oss till dig när vi har en lägenhet att erbjuda.

För mer information kring vår uthyrningspolicy kontakta oss på:

 

Tele: 036-442 81 28 Mån-fre Kl 07-09 samt 13-14

Övrig tid (akuta fel och störningar) 036-12 01 31 (SOS Alarm)

info@habobostad.se

Elnät - Bygger du hus?

Oftast behöver du el redan under byggtiden och efter det behöver du en permanent anslutning.