Kontakta kundservice

036-860 24 00
info@haboenergi.se

Frågor och svar

Här hittar du svar på några av våra vanligaste frågor. Klicka på frågan för att se svaret på just din fråga.

Att välja elavtal

Många kunder är på jakt efter det lägsta priset. Tänk då på att säkerställa så att du inte råkar ut för tillkommande kostnader i efterhand. Dessutom ska du hålla utkik efter bindningstider som anger hur länge avtalet gäller och uppsägningstider för att komma ur ett avtal. Det kan även finnas andra faktorer än pris som är viktiga för kundens val, till exempel en kundservice som snabbt kan svara på frågor och att jag som kund blir omhändertagen när problem uppstår.

  • Undersök vad som gäller om du undertecknar en fullmakt, det vill säga – du låter en tredje part inhämta information och eventuellt teckna elavtal i ditt namn. Det rimliga är att fullmakten räcker för ett avtalsbyte och att det tydligt framgår vad fullmakten ska användas till.
  • Kolla upp avtalets bindningstid, så att du inte binder upp dig för en längre period än du anser rimligt.
  • Kolla vad det kostar dig om du måste avsluta avtalet i förtid, till exempel om du ska flytta.
  • Vad händer när avtalet löper ut? Förlängs avtalet automatiskt då och till vilka villkor? Om avtalet förlängs till ett mindre förmånligt avtal – se till att lägga in en påminnelse i kalendern så att du ser över avtalet när det är på väg att löpa ut.

Brytkostnaden är vad det kostar dig att bryta ett avtal innan den avtalade tiden gått ut. Om du till exempel tecknat ett 2-årsavtal, men vill byta leverantör efter ett år – då får du betala en avgift för det. På samma sätt som om du vill lösa ett bundet bostadslån i förtid. Det är dock viktigt att denna kostnad är skälig – kolla därför upp den.

Om någon annan ska kunna teckna avtal i ditt namn måste du lämna en fullmakt. Viktigt är då att undersöka hur det företaget hanterar din fullmakt. Hur länge gäller den och för hur många byten? Rimligt är att fullmakten gäller för ett byta och det anges hur länge den är giltig.

Nja. Eftersom det skulle innebära att företaget inte tjänade något på affären, så gör du bäst i att undersöka om det finns några dolda avgifter, eller avgifter som tas ut på annat sätt än i öre/kWh. 

De allra flesta elhandelsföretag är seriösa aktörer: Vissa har dessutom valt att gå ett steg längre och kvalitetssäkra sina säljprocesser genom certifieringen ”Schysst elhandel”. Det innebär att de granskas så att de följer 18 kundlöften om att sälja elavtal på ett schysst sätt, så som särskild hänsyn till utsatta kunder, skriftlig ångerrättsinformation och tydlig information om pris.  

Du kan även söka information på Konsumenternas energimarknadsbyrå som för statistik över aktörer med många kundklagomål. Konsumenternas energimarknadsbyrås uppdragsgivare är Energimyndigheten, Energimarknadsinspektionen, Konsumentverket och branschorganisationerna Energiföretagen Sverige och Energigas Sverige.

Är du missnöjd med ditt avtal eller med ditt elhandelsföretag? Du hittar mer info om dina rättigheter i Konsumenternas Energimarknadsbyrås Klagoguide.

 

Stadsnät

Vårt mål är att du som kund alltid ska få snabb service och bra kvalité. Vi finns lokalt och svarar gärna på de frågor som kan uppkomma när man ska ansluta sin fastighet till HaboNet.

När du beställer en fiberanslutning med inkluderad grävning av oss gör vi en grovåterställning av marken efter att vi lagt ner fiberslangen. Grovåterställning innebär att grävningen läggs igen och ytan görs så jämn som möjligt med befintlig massa. Med befintlig massa menas att entreprenören återställer marken med samma jord de grävt upp för att placera fiberslangen. Det som inte ingår är att så nytt gräs, göra i ordning eventuella rabatter och återställa plattsättningar efter grävning. Det vill säga att, resultatet blir inte detsamma som innan.

Entreprenör försöker dock alltid, att åsamka så lite skada som möjligt på din tomt.

Nej. Däremot kan du koppla in en trådlös router till Stadsnätsboxen. En trådlös router kan du köpa i många elektronikaffärer.

För internet-tjänst behövs ett nätverk i huset, detta kan vara antingen trådlöst eller trådbundet. Trådlösa routers finns att köpa i de flesta elektronikbutiker.

Vill du bygga ett trådbundet nät rekommenderar vi att man bygger ett Cat 6-nät. För användning av bredbands-tv rekommenderar vi att man ansluter via detta trådbundna nät.

När det gäller IP-telefoni så kan man antingen använda trådlösa telefoner eller koppla in IP-telefonin i det befintliga telefonnätet. Vid trådlös användning placerar man lämpligtvis basstationen vid boxen och slipper på så sätt lång kabeldragning. För att koppla in på sitt befintliga system så finns det telefonplugg att köpa för detta ändamål. Då kopplas telefoniboxen till första telejacket.

För kabel-tv är det vanligaste att man kopplar in detta till sitt befintliga TV-nät. Detta kan man göra själv eller ta hjälp av en elektriker.

Du betalar en serviceavgift på 65 kr i månaden för en villaanslutning. I serviceavgiften ingår drift och underhåll av stadsnätet. Bindningstiden för serviceavgiften är 12 månader.

Anslutningen till stadsnätet stängs av efter bindningstiden (12 månader). Kostnad för återinkoppling 1 560 kr.

Nej, varje IPTV-box måste vara ansluten till stadsnätsboxen med en separat kabel.

Kontrollera så gott du kan din förbindelse hemma. Har du exempelvis en router med wifi, testa att starta om denna.

Fungerar det fortfarande inte kontaktar du din tjänsteleverantör som hjälper dig att komma igång med uppkopplingen.

Vi kan, i dagsläget, tyvärr inte erbjuda alla i kommunen möjlighet att ansluta sig. Vi bygger hela tiden ut nätet för att kunna erbjuda så många som möjligt. Ta gärna kontakt med oss för att kolla om just du kan ansluta dig.

Dela denna sidan
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Vart vill du logga in?

Välj någon av nedstående tjänst för att logga in på bostad eller el.