Felanmälan görs alltid till din tjänsteleverantör, dvs den leverantör du till exempel köper Internetaccessen eller TV-tjänsten från. HaboNet och de tjänsteleverantörer som säljer tjänster i nätet samarbetar. För att det ska vara enkelt för dig som kund vänder du dig alltid till tjänsteleverantören vid felanmälan. I de fall problemet finns i HaboNet, kontaktar tjänsteleverantören oss för att lösa problemet så snabbt som möjligt.
Eftersom det i vissa fall är problem i nätet, kan vi därför komma att kontakta dig som kund för att t.ex. boka en tid för hembesök.
Du hittar kontaktuppgifter till tjänsteleverantörerna i Tjänsteväljaren.
Är det en tjänst från HaboNet som inte fungerar kan du antingen göra en felanmälan till vårt webbaserade ärendesystem, direkt till kundservice på telefon 036-860 24 00 (kl. 08.00-16.00) eller övrig tid till SOS Alarm 036-12 13 82.
Börja alltid med att starta om datorn eller den enhet som du använder. Kan du fortfarande inte surfa startar du om eventuell router, tv- och telefonibox. Nästa steg är att kontrollera så att kablarna sitter ordentligt och prova olika kablar. Kontrollera att utrustningen är strömsatt (att POWER lyser grönt). Scanna datorn efter virus – är skyddet uppdaterat? Prova att koppla på datorn direkt till stadsnätsboxen och se om internet fungerar, för att utesluta att problemet är stadsnätsboxen eller din dator. En guide för stadsnätsboxen kan du hitta här.
Oavsett om du ringer till kundservice på telefon 036-860 24 00 eller använder vårt webbaserade system HelpDesk för felanmälan måste du lämna en utförlig felbeskrivning så det blir lättare för våra tekniker att behandla ert ärende på bästa sätt. Målsättningen är att handlägga ärenden som har inkommit under ordinarie kontorstid inom fem arbetsdagar.
Har du andra frågor om HaboNet är du välkommen att kontakta vår kundservice på 036-860 24 00 under kontorstid. Det går naturligtvis även att skicka mejl till info@haboenergi.se
Tänk på att fiberkablar kan vara känsliga. Behöver ni flytta eller på annat sätt påverka placeringen av stadsnätsboxen efter installationstillfället, måste ni höra av er till oss. Vi kan då göra ett besök hos er och bedöma vad som kan göras och vad vi eventuellt måste debitera för arbetet.
Det tillkommer en extra avgift, förutom timdebitering och material, om det blir fel på stadsnätsboxen där ni själva har flyttat stadsnätsboxen eller på annat sätt ändrat fiberuttag eller fiberpatchar.